Три літери, які можуть зробити Google володарем інтернету
https://povnatorba.blogspot.com/2018/03/google.html
Що таке AMP-сторінки, і як Google з їх допомогою малє намір поневолити інтернет
Google надумав зробити інтернет більш комфортним місцем для мобільних користувачів за допомогою AMP-сторінок. Наскільки багато страждань принесе звичайним користувачам нова ініціатива «корпорації добра»?
Протягом останніх декількох років компанія представила філософію Mobile First, оголосила про тестування індексації сайтів за мобільною версією (днями тестування завершилося і тепер стало невід'ємною частиною пошуковика) і представила технологію AMP (Accelerated Mobile Pages), яка дозволяє завантажувати мобільні сторінки практично миттєво.
Багато експертів припускають, що таким чином пошуковик хоче непомітно нав'язати технологію, яка не позбавлена недоліків, як стандарт для інтернету.
ЗМІ вирішили розібратися, наскільки реалістичний такий сценарій.
Захід здалеку
Березень цього року був наповнений подіями в житті Google не менше, ніж Facebook. Правда за скандалом навколо конкурента уваги пошуковику дісталося набагато менше. Як не дивно виглядає такий збіг, але історія, про яку піде мова в цьому матеріалі, почалася в горезвісному 2015 році.
У 2015 році Google повідомив, що в деяких регіонах мобільний трафік перевершив десктопний і анонсував технологію AMP. Вона повинна була зробити мобільний інтернет більш приємним місцем для користувачів. До появи AMP мобільні версії сайтів були не особливо зручні – повільно завантажувалися, виглядали не дуже естетично. Багато ресурсів і взагалі обмежувалися десктопною версією, не створюючи окремо мобільну, або намагалися працювати над додатками, що теж в більшості своїй було згубною справою.
У компанії, яка заробляє основні гроші на рекламі, і бачить, як змінюється світ (а світ стрімко йшов у мобільні канали комунікації), розуміли, що потрібно брати справи в свої руки, щоб отримати ще більше користувачів.
Цього разу мобільних. Тим більше що Facebook до того моменту вже представив Instant Articles, які дозволяли отримувати контент в мобільному додатку без переходу на сторонні ресурси, а Apple – Apple News – сервіс для зручного читання новин в мобільному пристрої.
AMP вийшла в світ у лютому 2016 року і позиціонувалася як opensource-технологія. Суть AMP коротко полягає ось у чому – це звичайні веб-сторінки, просто створені з допомогою не HTML, традиційної мови гіпертекстової розмітки, а за допомогою AMP HTML. Це, по суті, урізаний HTML зі спеціальним набором тегів і JS-бібліотекою. Самі АМР-сторінки зберігаються в кеші Google і при повільному з'єднанні завантажуються на пристрій користувача прямо звідти.
Елементи АМР-сторінки завантажуються послідовно, у міру того, як користувач прокручує сторінку. Це також підвищує швидкість завантаження. Рекламні банери від рекламних мереж кешуються разом зі сторінкою і також показуються відвідувачеві.
Партнерами проекту стали такі компанії, як Twitter, LinkedIn, Wordpress, а також близько 30 ЗМІ. Google віддала AMP-сторінок пріоритет в ранжуванні в мобільній видачі, і ресурси, які підтримують технологію, отримали спеціальну позначку. Публікації в ЗМІ, які використовують AMP, потрапляють в карусель Google в Top Stories, і для них це ще одне вагоме джерело трафіку.
За перший рік існування технології, за даними Adobe, на AMP припало 7% всього веб-трафіку топових видань США. Медіа, які використовують технологію, кажуть про помітний приріст мобільного трафіку.
Заєць або вовк
Незважаючи на очевидну перевагу, у AMP є недоліки, які дуже заважають видавцям. Технічні та філософські. Останні викладені у відкритому листі до Google.
Коротко – по-перше, переваги в ранжируванні несправедливі, по-друге, Google замикає користувачів всередині власної екосистеми.
Щоб відновити справедливість, критики пропонують Google зробити дві речі:
- віддавати пріоритет у видачі не тільки AMP-сторінкам, а будь-яким, які відповідають за швидкістю вимогам Speed Index ;
- Не замикати користувача на домені Google, а відправляти його на зовнішній ресурс, який і створив контент
Видавці давно переживають, що великі платформи нав'язують їм свої правила гри. Чого вартий один Facebook, який то підвищує у видачі пости, які дозволяють користувачеві споживати контент прямо в соцмережі (так було з Instant Articles і так відбувається з відео), то скорочує присутність ЗМІ, змінюючи алгоритм видачі на користь контенту від друзів.
До Google теж є багато претензій в цьому контексті. Пошуковик чим далі, тим більше відповідей на запити користувача надає в рамках власної екосистеми, без необхідності переходити на сторонні сайти. Згадати хоча б такі прості речі, як калькулятор, конвертер валют, прогноз погоди, морфологічні запити тощо.
Вигода від такої стратегії для великої платформи очевидна. І чим більше платформа, тим агресивніше вона намагається затримати користувача всередині.
Навіть Telegram, який на цей момент нараховує «тільки» 200 млн користувачів (не так вже й багато на тлі Google і Facebook), хоче за допомогою Telegraph залишати користувачів всередині сервісу, в той час як творцям контенту (якщо мова йде про медіа з власним каналом в цьому мессенджері) цікавіше приводити його на свій сайт.
Але Telegram хоча б не обмежує доступ до такого контенту – користувач бачить всі повідомлення в стрічці і сам вибирає, на що клікати.
Втім, у Google запевняють, що проект AMP – цілком і повністю альтруїстський, компанія всього-на-всього хоче зробити мобільний інтернет краще.
Але на думку The Verge, компанія хоче нав'язати свою технологію як новий стандарт для інтернету. Замість того, щоб йти довгим шляхом – переконувати тих, хто займається стандартизацією, а також творців браузерів, підтримати технологію, Google просто віддає їй пріоритет у своїх продуктах. Зокрема, в пошуку.
Паралельно Google продовжує стимулювати видавців впроваджувати AMP. Так, 21 березня цього року стало відомо, що компанія інвестує $300 млн у проект Google News Initiative.
Пошуковий гігант заявляє, що хоче допомогти ЗМІ боротися з фейками, наростити аудиторію, що платить, і створити нові інструменти для журналістів. В рамках проекту компанія стимулює партнерів використовувати AMP.
Чим більше користувачів (в цьому випадку видавців), тим популярніша технологія, тим легше переконувати всіх взяти її за стандарт.
Можливо, невеликі видання і виграють від AMP, особливо перший час, але в довгостроковій перспективі монополізація каналів дистрибуції, навіть з метою зробити щось швидше/зручніше/дешевше, не піде на руку вільній журналістиці. І користувачам, зрештою, теж.
Десь це вже було
Історія з AMP нагадує поведінку Google в конфлікті з Amazon (докладніше прочитати про нього можна тут, наприклад). Щоб вдарити по бізнесу онлайн-рітейлера, який раптово перетворився на ворога, компанія представила інструмент, який дозволить конкурентам Amazon показувати картки товарів прямо в пошуку Google, а також пропонувати його при пошуку через Assistant.
Таким чином Google пропонує конкурентам об'єднуватися на своїй платформі проти спільного ворога.
В цьому випадку ситуація більше виглядає як боротьба за користувачів і видавців з компаніями на кшталт Facebook. У світі, де мобільні пристрої витіснять десктопи, користувачеві буде ще важливіше отримувати інформацію швидше і зручніше.
Логічно, що кожна платформа буде намагатися запропонувати свої інструменти і боротися за кожного відвідувача (і видавця – як наслідок). Користувачеві не так важливо, буде це Google, Facebook, Apple, Amazon або хтось ще. Тому Google поспішає задобрити всі сторони і випередити конкурентів. Тим більше що в її руках зосереджено, за різними джерелами, від 75% до 90% пошукового трафіку, і це дуже серйозний аргумент.