Традиційні українські імена та їх значення

Традиційні українські імена та їх значення

Ім'я - невід'ємна частина особистості, а говорячи про українську культуру слід додати, що воно також дає людині святого захисника, патрона, до якого можна звернутися у важку хвилину, чесноти якого треба наслідувати.


Вибір імені залишається за батьками, саме тому їм слід обережно підійти до цього питання та заздалегідь підготувати варіанти, адже ім'я - це те, що людина буде чути багато разів кожного дня усе життя.
Традиційними українськими іменами були імена святих або біблійних персонажів, що мали єврейське, латинське, грецьке походження, бо їх носили перші святі й мученики. Окрім того, в українській культурі трапляються імена скандинавського походження, які разом з собою принесли лицарі-варяги. Такі імена, наприклад, носили перші князі та їхні дружинники.
Слов'янський фольклор також налічує багато імен дохристиянських божків чи імен просто складених із понять або прикмет, які батьки хотіли передати своїм дітям, бо вірили, що ім'я має магічну силу.
Ми підготували перелік традиційних чоловічих й жіночих українських імен та їх значень.
Традиційні українські чоловічі імена та їх значення
  • Адам - буквальне значення - людина виліплена із землі або глини (Євангеліє). Ім'я біблійного походження.
  • Адріян - латинське чоловіче ім’я, що походить від імені Hadrianus утворене від римського родового прізвиська Hadrianus, що означає "той, хто родом з берегів Адріатичного моря".
  • Андрій - давньогрецьке ім'я, означає "мужній, хоробрий".
  • Антоній - походить від назви давньоримського роду Антоніїв (лат. Antonius).
  • Анатолій - означає "схід сонця", "схід", "житель Анатолії".
  • Аскольд - скандинавське ім'я, що означає "золотий голос".
  • Афанасій - ім'я давньогрецького походження, означає "безсмертний".
  • Богдан - слов'янське чоловіче ім'я, означає "Богом даний".
  • Борис - походить від старослов'янського імені Борислав – "борець за славу".
  • Боян - українське і загальнослов'янське чоловіче ім'я, що означає "співець", "оповідач".
  • Василь - ім'я має грецьке коріння, з'явилось в часи перських війн та на початку мало значення "перський цар, князь".
  • Валерій - має латинські корені, означає "здоровий", "сильний". У давньоримській міфології "Валеріус" був одним із епітетів бога Марса.
  • Валеріан - походить від латинського Valerianus і означає "з роду Валеріів".
  • Віталій - латинського походження, означає життєвий, життєздатний, той що дає життя.
  • Власій - давньоримського походження, означає "шепелявий".
  • Володимир - означає "той, хто володіє світом, прагне до договору, згоди".
  • Всеволод - слов'янське ім'я, буквально означає "володіти усім".
  • В’ячеслав - походить від давньоруських слів "вяче" - більше і "слав" - слава. В'ячеслав - "велика слава", "найславніший".
  • Гліб - ім'я скандинавського походження, що означає "нащадок Бога".
  • Григорій - має грецьке походження та означає "уважний", "зосереджений".
  • Дем’ян - грецького походження, означає "благодатний".
  • Данило - біблійне чоловіче ім'я, поширене в азіатських країнах, означає "Бог мій суддя".
  • Денис - слов'янське ім'я, що походить від грецького Діонісіос та означає "посвячений",  "той, хто належить богу виноробства й веселощів Діонісу".
  • Дмитро - грецьке ім'я, що означає "присвячений Деметрі (богині землеробства і родючості)".
  • Ераст - грецького походження, означає "чарівний", "милий".
  • Євген - з грецької мови перекладається як "благородний", "знатний". 
  • Євстахій - давньогрецьке значення імені Євстафій – "твердий", "стійкий".
  • Єремія (Ярема) -  українське ім'я старослов'янського походження, пов'язане з іменем бога землі й родючості Ярила.
  • Зеновій (Зиновій) - ім'я давньогрецького походження, в перекладі - "зевсова сила".
  • Зенон - ім'я давньогрецького походження, означає "подарунок Зевса".
  • Йосиф -  ім'я давньоєврейського походження, буквально означає "Бог примножить", "додасться". 
  • Іван -  українське чоловіче ім'я. Запозичене з єврейської мови за посередництвом грецької та церковнослов'янської. Означає "Яхве (Бог) змилостивився, помилував".
  • Ігор - ім'я запозичене з давньоскандинавского слова "Інгварр" ("Інг" - бог родючості, "Варр" - обачний, дбайливий). Інша версія, ім'я походить від давньоруського "Ін (ь) гвара" (охороняти ім'я Бога), що трактується як воїнство, сила, войовничий. 
  • Ігнатій (Гнат) -  Латинське ім'я, що має два значення — "вогненний" і "ненароджений".
  • Ілля - українська версія біблійного (староєврейського) імені Eliyahu. Значення імені: мій Бог - Бог істинний.
  • Ізидор (Ісидор) - ім’я давньогрецького походження, значення – "дар богині Ісіди".
  • Іриней - давньогрецького походження, походить від слова "Іренос" (мирний). Один з епітетів Зевса.
  • Климентій - ім'я трактується двояко: латинське ім'я, що означає "милостивий, поблажливий", і грецьке ім'я, що означає "виноградна лоза".
  • Костянтин - раннє християнське ім'я, що в перекладі з латинської мови означає "стійкий, постійний".
  • Лев - українське чоловіче ім'я, яке має грецькі корені. Означає "цар звірів", "лев".
  • Леонід - походження імені пов’язано з давньогрецьким ім’ям Леонідас, яке в перекладі означає "схожий на лева", "син лева".
  • Любомир - ім'я слов'янського походження, що буквально означає "той, хто любить мир".
  • Максим -  ім'я латинського походження. У перекладі з латинської мови означає "найбільший, найвеличніший".
  • Маркіян - має латинське походження, означає "той, хто належить Марсу", "присвячений Марсу". Маркіян є одним з декількох імен, які присвячені культу римського бога Марса
  • Марко - походить від латинського слова "маркус" - молоток. За іншою версією походить від імені римського бога Марса – бога війни, бога-покровителя стад і людей.
  • Микита - ім'я грецького походження, що означає "переможець", "перемога".
  • Микола - ім'я походить від давньогрецького "Ніколаос", що перекладають як "переможець народів".
  • Мирон - грецького походження, перекладається як "миро", "запашна смола", "той, хто виливає миро", "запашний".
  • Мирослав - старовинне слов'янське ім'я, яке означає "славний світом" "той, що прославляє світ".
  • Михайло - українське ім'я єврейського походження, що означає "Той, хто подібний до Бога", "Хто як Бог?" або "Хто подібний до Бога?" в значенні — "ніхто не рівний Богу".
  • Нестор - грецьке ім'я, що означає "той, що повернувся додому".
  • Никифор - ім'я грецького походження, що означає "той, що приносить перемогу".
  • Олег - одне з дохристиянських імен, що має скандинавське походження, означає "священний", "той, що присвячений богам".
  • Олександр -  українське ім'я грецького походження. В перекладі з давньогрецької означає "захисник людей".
  • Олесь -  українське ім'я, за походженням - зменшена форма імені Олександр, що стала самостійним ім'ям.
  • Олексій -  ім’я грецького походження. Давньогрецьке значення імені Олексій пов’язане зі словами "захищати", "запобігати", "відбивати".
  • Омелян - українське ім'я та прізвище. У перекладі з давньогрецької мови означає "той, що лестить", "приємний у слові".
  • Орест - ім'я Орест має грецьке походження й означає "горець", "дикун".
  • Пилип - Грецьке ім'я, яке означає "той, що любить коней".
  • Павло - християнське ім'я грецького походження, що означає "скромний", "малий"​
    Петро - походить від давньогрецького слова "петра" - камінь, скеля, стрімчак, кам'яна брила.
  • Радослав - українське ім'я, що означає "радіти славі" або "радити (допомагати, сприяти) славі".
  • Роман - Ім'я трактується двояко: латинське ім'я, що означає "римський, римлянин", або грецьке ім'я, що означає "сильний, міцний".
  • Ростислав - українське ім'я, що означає "той, чия слава росте".
  • Сава - Арамійське ім'я, що означає "старець".
  • Святослав -ім’я має слов’янське коріння. Походження імені Святослав пов’язано зі слов’янськими словами "свята" і "слава". Його давали дітям, які народились у сім’ях, які принесли своєму народові успіх, славу, світ.
  • Севастіян -Грецьке ім'я, що означає "священний, шанований".
  • Северин - ім'я латинського походження. Походить від лат. severus — строгий, суворий, міцний.
  • Семен - давньоєврейське ім'я, що означає "почутий Богом у молитві".
  • Сергій -  ім'я походить від давньоримського родового імені Sergius. Не має однозначного трактування. Імовірно, ім'я має зв'язок із словами "servus" - "служитель", або від "servi Dei" - служитель бога (маються на увазі давньоримські божества). 
  • Степан -  ім'я походить із грецької мови. Перекладається як вінок або діадема - традиційний атрибут богині Гери.
  • Тадей - ім'я є єврейським варіантом грецького імені Теодор, що означає "дар Бога".
  • Тарас -  в перекладі з грецької означає "той, що бентежить ворога", "той, хто навіює метушню".
  • Теодор - ім'я утворилося від грецьких слів "теос" – "Бог" і "доріс" – "подарунок", тому його перекладають як "дар Божий", "посланець Бога".
  • Теофіль - ім'я грецького походження. Значення - "улюбленець Бога".
  • Юліян -  ім'я грецького походження, означає "сонячний".
  • Юрій - ім'я грецького походження, означає "землероб".
  • Юстин - ім'я латинського походження, означає "справедливий" (iustus – "справедливий, чесний, правдивий, порядний").
  • Яків - давньоєврейське ім'я, що означає "п'ята". За біблійною легендою, Яків під час народження схопив свого брата за п'яту, щоб не відстати.
  • Ярополк - традиційне слов'янське ім'я. Частка "Яро" означає "весна, або сонце", а частка "полк" означає "половина, частина чогось". Ярополк відповідно - частина сонця або весни. Ім'я давали переважно тому, хто народився у весняний період.
  • Ярослав - давнє слов'янське ім'я, що означає "відчайдушний у своїй славі".
Традиційні українські жіночі імена та їх значення
  • Агафія - грецьке ім'я, що означає "добра, хороша".
  • Акилина - ім'я латинського походження, означає "орлиця".
  • Анастасія -  жіночий варіант грецького чоловічого імені Анастасій (Анастас). Значення: повернута до життя, відроджена, воскресла, повстала, відроджена до життя.
  • Анісія (Онися) - давньогрецького походження, означає "виконавча".
  • Анна (Ганна) - ім'я має давньоєврейське походження й означає "благодать".
  • Антоніна - ім’я бере початок від давньоримської династії Антоніїв, означає "та, що вступає в бій", "та, що протистоїть", "гідна похвали", "противник".
  • Арета - ім'я грецького походження, що належало богині мужності.
  • Богдана - Старовинне слов'янське ім'я, що означає "дана Богом".
  • Божена - ім'я має слов’янське походження. Божена перекладається як "божа", "обдарована богом" або ж "благословенна".
  • Варвара - грецьке ім'я, що означає "чужоземна, жорстока".
  • Віра - українське ім'я, походить зі старослов'янської мови, де з'явилось як калька грецького імені "Пістіс".
  • Дарія - перське ім'я, що означає "володіє", "та, що перемагає".
  • Єва - єврейське ім'я, що означає "життя".
  • Євгенія - грецьке ім'я, що означає "благородна".
  • Євдокія - ім'я грецького походження. Жіночий відповідник чоловічого імені Євдоким. Походить від слова εὐδοκία - благовоління (за іншим тлумаченням - "добра слава").
  • Євстахія - ім’я давньогрецького походження, значення – "тверда", "стійка".
  • Зінаїда - ім'я грецького походження, означає "божественна дочка", "та, що належить Зевсу", "турботлива".
  • Зореслава - старовинне слов'янське ім'я, що походить від двох слів "зоря" та "слава". 
  • Зоряна - українське ім'я давньослов'янського походження. Було поширене у часи до хрещення Східної Європи, потім вийшло з ужитку, але у XX ст. знову набуло популярності
  • Зоя - ім'я давньогрецького походження, Зоя означає "життя".
  • Іванна -  українське ім'я. Походить від єврейського імені Йоганнан, що означає "Бог милостивий". Запозичене до української через грецьку мову.
  • Ірина - ім'я грецького походження, походить від імені богині мирного життя у давньогрецькій міфології Ейрени. Означає "мир", "морська тиша", "спокі".
  • Катерина - грецьке ім'я, що означає "чиста, непорочна".
  • Костантина - жіноча форма латинського імені Костантин. Означає "постійна".
  • Ксенія - ім'я грецького походження, означає "гостинна". Походить від імен Оксана, Аксінья.
  • Лада - старовинне слов'янське ім'я, що означає "мила, досконала".
  • Лариса - походить від назви грецького міста Лариса. З грецької мови "чайка". У грецькій міфології Ларисою звали фессалійську німфу, внучку Посейдона і сестру Кірени.
  • Лідія - грецьке ім'я, що означає "жителька Лідії (міста у Малій Азії - прим. Козакоріум)".
  • Любов - дослівний переклад грецького імені "Агапе", тобто любов.
  • Любомира -" слов'янське ім'я, утворене двома словами: "любов" і "мир".
  • Людмила - старовинне слов'янське ім'я, що означає "мила людям".
  • Марія - давньоєврейське ім'я, має кілька значень: "гірка", "кохана", "бажана", "уперта" або "пані".
  • Марта - арамійське ім'я, що означає "господиня, наставниця".
  • Меланія - грецьке ім'я, що означає "чорна, похмура, жорстока".
  • Мирослава - має слов’янські корені і є жіночою формою чоловічого імені Мирослав, що складається з двох слів "мир" і "слав, прославляй".
  • Мотрона - латинське ім'я, що означає "знатна жінка", "поважна дама".
  • Надія - християнське ім'я, запозичене з грецької мови, є перекладом імені "Ельпіс".
  • Наталія - ім'я латинського походження, що означає рідна.
  • Ніна - грецьке ім'я, що означає "пані, мешканка ассирійського міста Нін".
  • Олександра - давньогрецьке ім'я, що в перекладі означає "захисниця".
  • Олена - давньогрецьке ім'я, що означає "обрана", "світла". У грецькій міфології - найвродливіша з жінок.
  • Ольга - ім'я скандинавського походження, що означає "свята".
  • Параскевія - християнське ім'я. Походить від грец. Παρασκευή - "очікування", а також "переддень суботнього свята", "п'ятниця".
  • Пелагія - Ім'я має давньогрецькі корені і означає "морська".
  • Радослава - старослов'янське ім'я, що складається з двох слів "Радість" та "Слава". Означає "та, що радіє славі".
  • Роксана - арабське ім'я, що означає "божественне світло".
  • Роксоляна - українське ім'я, що значить "жінка з племені роксоланів". У середні віки в турецьких та європейських документах терміном "роксолани", "Роксоланія" називали Україну та вихідців з неї.
  • Романа - Ім'я трактується двояко: латинське ім'я, що означає "римська, римлянка", або грецьке ім'я, що означає "сильна, міцна".
  • Рута - єврейське ім'я, що означає "подруга" або "рудувата".
  • Соломія - походить від давньоєврейського слова "salom", що в перекладі означає "мир". Також для порівняння: Соломон, буквально мирний, та відоме арабське привітання ас-саляму алейкум, тобто "мир вам".
  • Софія - давньогрецьке ім'я, що в перекладі означає "мудрість".
  • Стефанія - ім'я має грецьке коріння і є спорідненим до слова "Стефанос", яке означає "корона", "увінчаний".
  • Тамара - ім'я має фінікійське походження та буквально перекладається, як "пальма".
  • Таїса - ім'я грецького походження. Значення неясне: можливо, означає "присвячена богині Ісіді".
  • Теодора - жіноча форма чоловічого імені Теодор. Ім'я утворилося від грецьких слів "теос" – "Бог" і "доріс" – "подарунок", тому його перекладають як "дар Божий", "посланниця Бога".
  • Тереса (Тереза) - має безліч варіантів походження, але більшість з них відносяться до грецького кореня "терезіс", що означає "охорона" (можливо, тому ім'я Тереза іноді перекладають як "захисниця" або "мисливиця"). 
  • Тетяна - грецьке ім'я, що означає "засновниця, володарка".
  • Харитина - ім'я має грецьке походження та означає "та, що наповнена благодаттю".
  • Христина - має грецьке походження. В українську культуру ім’я було принесене з Візантії разом із християнством. Походження імені Христина пов’язане зі словами "присвячена Христу", "християнка".
  • Юліана - походження імені Юліана латинське. Воно є жіночим варіантом чоловічого імені Юліан. Означає "сонячна".
  • Юстина  - походить від латинського слова, що означає "справедлива". У Древній Русі вживався інший варіант імені – Устина, Устинія.
  • Ярослава - давнє слов'янське ім'я, що є жіночим варіантом імені Ярослав. Буквально означає "відчайдушна у своїй славі". 

Related

Цікаво 125645386637832170

Post a Comment

emo-but-icon

Ми у соцмережах

Читають

Свіже

Add to Any

Свіже

РОСІЯ НАПАЛА на УКРАЇНУ

Варто подивитись

Нас відвідали

Лічильники

item