Якщо бути точним, проект вже давно присутній в медійному просторі – це телерадіокомпанія Ера. Але в 2016 році її може чекати набагато більш бурхливий розвиток: за даними джерел НВ, у радіостанції, що мовить на всю країну, з'явився бюджет. Стоять за ним, за даними НВ, колишні соратники президента, яккий втік - Віктора Януковича.
ТРК Ера, що володіє однойменними телеканалом та радіо, належить Андрію Деркачу, народному депутату з фракції Воля народу. Деркач в минулому був членом Партії регіонів, очолював атомного монополіста Енергоатом і працював в СБУ, куди його привів диплом про закінчення Вищої школи КДБ ім. Дзержинського в Москві.
Як стверджує обізнане джерело на медіаринку, розвивати радіомовлення Ери будуть російські медіаменеджери, які раніше запустили в Україні радіо Вести. Біля витоків радіо Вести стояли росіяни Олексій Воробйов, Дмитро Солопов та Олександр Іллерицький. Всі вони пройшли школу радіо Ехо Москви. На самому радіо Ера заперечують інформацію, що в менеджменті відбулися які-небудь зміни. Прохання НВ про коментар Деркач залишив без уваги.
До радіо Ера планує приєднатися звільнений 29 грудня з радіо Вести відомий російський ведучий Матвій Ганапольський, стверджує джерело НВ. Все це дивно тим, що радіо Ера, яке не відрізнялося раніше великим бюджетом, тепер має гроші, щоб дозволити собі досить високі зарплати Ганапольського і медіаменеджерів з Росії. Так, місячна зарплата Ганапольського перевищує $10 тис. Озвучуються версії про те, що гроші в Еру могли прийти від союзників екс-президента Віктора Януковича Сергія Арбузова або Олександра Клименка, які знаходяться в Росії. Обидва завжди були небайдужі до медійної активності, а з Клименко пов'язують медіахолдинг Вести, у якого Ера тепер запозичує кадри.
У розмові з НВ Ганапольський не підтвердив, але і не спростував плани приєднатися до Ери. "Далі буде якийсь новий проект, деталі поки невідомі, – говорить він. – Зараз піду у відпустку, займуся сімейними справами, а потім – без проекту не залишуся. Зараз веду програму Ехо України на телеканалі NewsOne. Після цього обов'язково щось зробимо на радіо".
Свій відхід з радіо Вести Ганапольський пояснює тим, що "досяг там стелі", вивівши досить молодий проект в лігу найбільш рейтингових радіостанцій. При цьому радіоведучий підкреслює, що для нього не має значення, хто є власником медіапроекту, в якому він працює. "Ви знаєте моє критичне ставлення до російської політики і Володимира Путіна, – ділиться ведучий. – Ніхто мені на радіо Вести ніколи не говорив, що моя точка зору когось не влаштовує".
Джерело на медіаринку вважає, що зміни в Ері викликані тим, що власники, пов'язані з колишньою Партією регіонів, хочуть створити ефективний майданчик, яким можна скористатися на майбутніх виборах – парламентських або президентських. Вести для такої ролі вже не годяться. "У Ери набагато краща репутація, ніж у Вестей, – говорить співрозмовник НВ. – Вони кажуть правильні речі українською мовою". До того ж, якщо радіо Вести мовить тільки в Києві, Дніпропетровську та Харкові, досягаючи середньодобового показника аудиторії на рівні двох мільйонів, то Ера покриває понад 40 міст країни. Її точні показники за аудиторією невідомі, оскільки компанія не дозволяла собі витрачатися на замовлення рейтингових досліджень.
Валерій Калниш, головний редактор радіо Вести, допускає, що у Ери є всі шанси стати успішним радіо. "Потрібні нормальний менеджмент і правильне позиціонування – і радіо зможе заробляти, – зазначає Калниш. – В сегменті радіо 50% успіху дають відомі ведучі, а ще 50% – інформаційна та гостьова служби".
Схоже, кадрова проблема стане ключовою для Ери, якщо вона захоче зміцнити свої позиції на медіаринку. Калниш вважає, що для успішної роботи радіостанції потрібні п'ять-шість відомих ведучих, які забезпечать енергійний ранковий ефір, якісні новини вдень та інтелектуальний вечір.
Якщо телевізійні кадри ще можна якось знайти, запропонувавши більш високі зарплати, то радіоведучі в Україні в дефіциті. Правда, дефіцит можна покрити традиційним для української журналістики способом – запрошенням людей з Росії, де школа розмовного жанру сильніше. Ганапольський розповідає, що постійно отримує дзвінки від російських медійників першого ряду з питаннями про те, чи можна знайти хорошу роботу в Україні.
Сам жанр розмовного радіо, в якому працює Ера, досить витратний. Музичне радіо обходиться набагато дешевше, адже можна поставити плейлист, який відтворюється автоматично, і лише раз чи двічі на добу розбавляти його живим голосом діджея.
При цьому шлях агресивного нарощування аудиторії для теле - або радіопроекту цілком очевидний. Варто почати розповідати добрі історії, розбавляючи їх всілякими чутками, щоб привернути до себе категорію віку 50+. Але щоб заробляти на рекламі, потрібна інша аудиторія – у віці 25-50, якій потрібен якісний контент.
В більшості випадків українські медіапроекти залишаються збитковими і живуть за рахунок дотацій власників. Вихід у прибуток є, скоріше, винятком із правила. Власник популярного новинного інтернет-ресурсу Обозреватель Михайло Бродський нещодавно в інтерв'ю виданню Гордон заявив, що його медіабізнес є прибутковим. Цікаво, що за даними моніторингу Інституту масової інформації, Обозреватель є лідером з розміщення "джинси" – матеріалів з елементами політичного піару або комерційної реклами, за які видання бере гроші і на які воно не ставить позначки "реклама". Особливо прибутковими для не гребуючих "джинсою" видань стають періоди передвиборних кампаній. Але фінансової звітності Обозревателя у відкритому доступі немає, тому підтвердити слова Бродського нічим.
Експерти припускають, що при наявності хорошого бюджету Ера зможе розвиватися. Вона в першу чергу захоче запустити цілодобове супутникове мовлення, про що компанія вже заявляла. Втім, медіакритик Мар'яна Закусило не думає, що навіть це зможе допомогти телерадіокомпанії заробляти. "Сумніваюся, що рекламні доходи цілодобового телеканалу, яких зараз багато, покриють витрати, – каже вона. – Це не бізнес-проект. Він має на меті надання політичного впливу на громадську думку".
Серед можливих сценаріїв розвитку ефірів Ери – популяризація нардепа Деркача і його політичних союзників, педалювання примиряючого ставлення до Росії – експерт Інституту масової інформації Роман Головенко вважає більш імовірним перший. Але це не виключає й інших акцентів медійної активності.
Якщо у Ери з'явилися гроші з Росії, це не означає, що вони різко і помітно стануть проросійськими. Маніпулювати суспільною свідомістю можна обережно і непомітно. "Ті ж Вести працюють досить тонко, в грубому порушенні стандартів їх не звинуватиш, – ділиться думками Головенко. – У Росії є досвід, як потрібно маніпулювати інформацією".
Та й починає Ера все ж таки не з нуля, підсумовує експерт ІМІ. За рівнем ведучих до Вестей їм далеко, але якість запрошених гостей досить непогана, що дозволило сформувати свою аудиторію.
Використання засобів масової інформації для досягнення політичних цілей – для України не новина. Але нескінченно підтримувати збитковий медіапроект може тільки досить багатий власник. Тому навіть орієнтовані на виконання якоїсь політичної місії видання думають про те, як заробляти гроші. Виїхати на одному Ганапольському Ері навряд чи вдасться, навіть якщо він досягне рівня популярності Волтера Кронкайта – легенди американського радіо, який оголосив в ефірі на весь світ про вбивство Джона Кеннеді. Потрібні ефективні рішення менеджменту. Проте чи здатний менеджмент Ери на це питання. Інтерес до цього питання підігрівається роллю Росії в історії з Ерою. Рецептом під назвою "політично мотивований бізнес" по той бік східного кордону України користуються досить часто. Тепер там не проти експортувати цей досвід в Україну.