Саміт НАТО: Путін не розчарований - його нарешті визнали дияволом



Варшавський саміт розставив крапки над "і": друга холодна війна вже йде. Росія - беззаперечний агресор, Україні потрібна допомога.

Сприйняття Варшавського саміту НАТО як історичного аж ніяк не є пафосним перебільшенням - але скептики, зрозуміло, вкажуть на "половинчастість" загальної стратегії по відношенню до Росії і на досить туманну перспективу приєднання до Альянсу Грузії і України. Однак ці інвективи неминуче зустрічаються з безліччю інших міркувань - фактично, НАТО почав відновлюватися після довгої сплячки самозаспокоєння лише в минулому році.
І якщо Володимир Путін по-справжньому хотів досягти внутрішньої політтехнологічної мети - єднання навколо президента проти загального ворога" і "демонстрації того, що з ним рахуються", то йому навіть довелося деякий час почекати. І спостерігати за найнезвичнішою і найнеприємнішою формою виконання своїх бажань.
Впадає в очі, що в Кремлі даремно розраховували на Ангелу Меркель і її повірників - Зігмара Габріеля і Франка-Вальтера Штайнмайера. Саме Німеччина взяла на себе відповідальність за кураторство над батальонно-тактичною групою у Литві (пункт 40 декларації саміту). Не виправдалися надії російських керівників канадських лібералів, що здавалися більш "м'якими", - вони беруть на себе Латвію. Британці - а це цікаво, враховуючи кризу у відносинах з ЄС і скандальну (і вкрай несвоєчасну) доповідь лорда Чилкота, абсолютно "розчарували" російське МЗС - Лондон опікується БТГ в Естонії. Вашингтон буде прямо брати участь у посиленні оборони Польщі (а це найбільш складне завдання - в силу відомої проблеми Сувалкського коридору, проблеми, чимось схожою на Рокський тунель) - це при тому, що президент Обама ніколи не відчував особливої симпатії до Східної Європи. Все це лише верхівка айсберга - Росію сприйняли як загрозу і почали офіційно застосовувати до неї стримування.
А друга складова стратегії - відкритість до діалогу, загалом, цілком зрозуміло, оскільки мова йде про ядерну державу, що з'їхала з рейок. Але, за великим рахунком, "діалог" - все ж деяка декларація, якщо не сказати евфемізм. Так, наприклад, процес виконання умов країн-членів та інституцій ЄС державою-кандидатом називається "переговорами", хоча ні про які переговори мова не йде. Такими ж "угодами" були для Слободана Мілошевича умови його капітуляції, озвучені в Дейтоні - Белград просто-напросто втрачав контроль над своїм ексклавом, Республікою Сербською.
Ось і тепер всюдисущий Штайнмайер заявляє, що проведення засідання Ради НАТО-Росія (СНР) дає шанс "донести до Росії рішення, прийняті НАТО". Якщо виключити припущення про те, що глава німецького МЗС підозрює своїх російських колег в неграмотності, то доведеться припустити одне з двох або обидва відразу: курс, схвалений у Варшаві, схвалений всіма країнами-членами і розписаний на десятиліття, а на полях саміту йшли неформальні зустрічі, непублічні висновки яких ставлять Москву перед фактом. Мова, наприклад, може йти про завершення створення групи країн, готових постачати Україні сучасну зброю - все це члени НАТО. Або - про справжній сенс організації групи країн-контролерів виконання Мінського врегулювання, яка, схоже, витісняє Мінський формат, що означає визнання Росії воюючою стороною з усіма витікаючими наслідками. Таких рішень і маневрів може бути набагато більше.
Разом з тим, пріоритетність питань і завдань, визначених Альянсом, можна розрахувати звичайним методом контент-аналізу. У підсумковому комюніке саміту Україна - в контексті співпраці та допомоги - згадується 32 рази. Такого не було і близько навіть на Бухарестському саміті НАТО вісім років тому, традиційно вважається піком зближення України з Альянсом. Така частота нехарактерна й для саміту в Уельсі в 2014 році - він здавався зустріччю політиків, які втратили контроль над ситуацією на міжнародній арені.
Звичайно, можна пояснити таке зростання значущості нашої країни драмою російсько-української війни, проте, з формальної точки зору, НАТО "не має відношення до цього конфлікту, адже він не зачіпає її учасників (правда, це досить слизьке питання). Або - не зачіпав Альянс досі.
У контексті руйнівника довіри, спонсора і покровителя сепаратизму, свідомого і несвідомого творця загроз, об'єкта для стримування Росія згадується в підсумковому документі 56 разів. Для порівняння ІДІЛ - всього 12. Тим більше, що з ІДІЛ, хоч і досить безглуздо, воює так звана "Глобальна коаліція", організаційно НАТО знаходиться на периферії цієї кампанії (наприклад, Великобританія - член НАТО, але використовує свою авіабазу на Кіпрі для роботи в Сирії). Арабські країни, які співпрацюють з Америкою в рамках кампанії проти ІДІЛ, - не члени НАТО. А ось від того, що називається "території, що межують з НАТО" Брюсселю відкрутитися не вдалося. Тому пройдемося по декларації.
У ритуальній частині вітається Чорногорія в якості 29-го учасника - але слід знати, що ратифікація вступу цієї країни до Альянсу проходить дуже непросто. Це важливо з тієї точки зору, що двері, звичайно, "відкриті", але "закрити" їх через Грузію і Україною - в недалекому майбутньому зможе лише новий і рішучий президент США, здатний зробити Берліну і Парижу пропозицію, від якої по-справжньому неможливо відмовитися.
У безпрецедентно величезному документі обговорюється прогрес, зроблений у порівнянні з Уельським самітом - наголошується поява дуги нестабільності уздовж кордонів Альянсу. З російської точки зору, це втілення жаху доморощених геополітиків про задушливу Балто-Чорноморську дугу.
Путінська Росія є смертельною загрозою миру - в пункті 5 (символічно, що він збігається з П'ятою статтею Північноатлантичного договору) перераховуються гріхи московського режиму: нанесення шкоди євроатлантичній безпеці, вирішення міжнародних питань погрозами і силою, інциденти в нейтральних водах, спроби перешкодити довгостроковій меті єдиної, мирної і стабільної Європи. З точки зору асоційованих (вже де-юре або процесуально) держав, а саме інтересів Києва, Тбілісі та Кишинева, кращого формулювання і не придумаєш (між тим, ІДІЛ опинилася на другому місці, а Афганістан, незважаючи на нові американські асигнування - забутий).
У шостому пункті зроблено цікаве уточнення - хоча Альянс в першу чергу повинен турбуватися про своїх учасників, він зобов'язаний зберігати здатність відповідати на кризи, які виникають за його межами. Це ознака вкорінення НАТО як глобального гравця у військово-політичній сфері і усвідомлення його себе в такій ролі (ще недавно мова про це не йшла). У пунктах 9 і 10 не міститься жодної згадки про скільки-небудь позитивну роль РФ у сирійських подіях - щодо Москви використаний найбільш суворий з усіх можливих (крім оголошення війни, чого НАТО не робить, оскільки є оборонним альянсом) семантичний ряд.
139 пунктах Варшавській декларації розписана довгострокова і детальна політика Альянсу на певний історичний період, який тепер можна офіційно назвати "холодною війною-лайт" (або "1.2"). Отже, Альянс висунувся на свої східні кордони на Балтиці, Російській рівнині і на Чорному морі, зберігаючи простір для "політичного діалогу" з брязкаючим іржавими ракетами Кремлем. Що отримує Україна?
По-перше, Росія остаточно визнана винуватцем і ініціатором війни, стороною конфлікту, а не третьою стороною, більше того, на неї покладається вся відповідальність за виконання Мінських угод. Повернення до "справ" - і це підкреслюється - неможливо. По суті, до капітуляції РФ, а значить і до краху путінського режиму.
По-друге, зроблено акцент на особливому статусі України (розширена дефініція Чиказького саміту, в 2013 році змусила занервувати Кремль): "незалежна, суверенна і стабільна Україна, надійно дотримується демократії і правопорядку, є ключовим чинником євроатлантичної безпеки".
По-третє, проведення місцевих виборів в окремих районах Луганської та Донецької областей можливо тільки коли дозволить ситуація у сфері безпеки (пункт 21) і виключно за українськими законами, під міжнародним контролем (до речі кажучи, відповідальність за руйнування житлових кварталів покладено на бойовиків). На даний момент такий безпечної "електоральної" ситуації не спостерігається і її не виникне до виведення з Донбасу російської армії, так що в цьому сенсі навряд чи плануються якісь зміни (тут вся надія лише на жорсткість санкцій, на табакерку і те, що ще залишилося від російського міжнародного капіталу). Зате тепер можна орієнтуватися на ключовий документ НАТО.
По-четверте, ніхто не має наміру забувати про окупований Крим, становище кримських татар, а також ніде в документі не передбачається, що санкції можуть бути скасовані або пом'якшені після деокупації Москвою південно-східних районів Донбасу.
По-п'яте, важливу роль майданчика та оцінки продовжує грати ОБСЄ, і, хоча про наполеонівські плани якоїсь поліцейської місії прямо не йдеться, але деяка підготовка до нього помітна.
По-шосте, (пункт 25), НАТО повністю розписує всі загрози, створювані Росією в прилеглих до кордонів Альянсу регіонах і вказує на спільну роботу з партнерами по протистоянню цим маневрів. В чорноморському аспекті згадані Грузія і Україна, а також приморські держави Альянсу.
Це основа для створення Україною, Румунією і Болгарією спільної флотилії, з подальшим можливим підключенням Грузії і Туреччини. Причому досить конкретно сказано, що Східні Балкани (Молдова) і Південний Кавказ є зоною інтересів Альянсу (не дарма молдавський міністр Шалару попросив НАТО допомогти з "миротворцями" в невизнаної ПМР, хоча тут, здається, більш дієвий ЄС).
Нарешті, по-сьоме, привернуто увагу (раніше цього не було) до Підкресленого Партнерства (Distinctive Partnership) Україна-НАТО, що вже не "спеціальний діалог" і не "особливе партнерство" схвалено створення польсько-литовсько-української бригади, відзначена інтеграція України в ключові програми НАТО та підписання пакету практичної допомоги - створений спеціальний трастовий фонд, про який йшлося ще з самого початку російської збройної інтервенції в нашу країну.
Треба сказати, що про це особисто оголосив президент США Барак Обама, який на цей раз не передовірив таку місію кому-небудь з "нормандських партнерів". Пакет містить 40 (!) секторів взаємодії (це, за словами генерального секретаря Альянсу - серйозне розширення порівняно з рішеннями Уельського саміту), зокрема це протистояння гібридної війни, тероризму та кібератакам. Створення групи G5+ у складі США, Великобританії, Німеччини, Франції та Італії, яка має намір спостерігати за виконанням Росією своїх зобов'язань Мінськими угодами - теж великий крок вперед.
Між тим, дискусія про перспективу членства триває з Грузією, Македонією та Боснією і Герцеговиною - і тут для України є два шари проблем.
Перший пов'язаний з інституціоналізацією українських реформ і більш сміливих змін у зовнішньополітичному законодавстві: НАТО вітає мету повної гармонізації українських військових стандартів з критеріями Альянсу, але поки що Київ (багато в чому наслідуючий поради з Берліна) і не визначає своєю метою отримання повноцінного членства в НАТО.
Другий шар проблем - це обмеженість "доктрини Обами", і ностальгічні нюанси у зовнішній політиці Парижа і Берліна.
Крім того, такий масштабний крок, як офіційне привітання сподіванням України вступити в НАТО (адже це більш серйозна задача ніж всі розширення Альянсу з 1999 року) буде можливий тільки тоді, коли оновлений у Варшаві НАТО почне реалізовувати тільки що схвалену нову політику. А це буде вже при новому президенті у Білому Домі.
Попереду ж - саміти в Брюсселі і в Стамбулі, і перетворення Підкресленого Партнерства в План дій з досягнення членства є, в першу чергу, завданням самої України, яку тепер потрібно продемонструвати видимий успіх політичних і економічних реформ.

Related

Зеленський: весь світ, а не лише Україна, має хвилюватися через ядерні загрози РФ

Президент Російської Федерації Володимир Путін може будь-якої миті використовувати ядерну зброю проти України, до чого має бути готовий весь світ, а не лише наша країна. Ватажок Кремля може зважи...

США вважають, що війна може тривати до кінця року - CNN

Держсекретар США Ентоні Блінкен заявив європейським союзникам, що, на думку Сполучених Штатів, російська війна в Україні може тривати до кінця 2022 року.Про це, як пише "Європейська правда", заяв...

Шойгу в реанімації та під'єднаний до приладів, у Росії заарештовано 20 генералів Міноборони, – Невзлін

Міністра оборони РФ Сергія Шойгу з обширним інфарктом доправлено до реанімації. Він під'єднаний до апаратів забезпечення життєдіяльності.Також заарештовано близько 20 російських генералів. Про це...

Post a Comment

emo-but-icon
:noprob:
:smile:
:shy:
:trope:
:sneered:
:happy:
:escort:
:rapt:
:love:
:heart:
:angry:
:hate:
:sad:
:sigh:
:disappointed:
:cry:
:fear:
:surprise:
:unbelieve:
:shit:
:like:
:dislike:
:clap:
:cuff:
:fist:
:ok:
:file:
:link:
:place:
:contact:

Пошук у цьому блозі

ЧитаютьСвіже

Читають

Свіже

Чехія пропонує ЄС взяти на себе підтримку Радіо Свобода

Чехія пропонує ЄС підтримати Радіо СвободаЄвросоюз зацікавлений у тому, щоб навколо нього не процвітали тоталітарні режими, тому потрібні кроки для збереження цієї інституції.Уряд Чехії запропонував Є...

Канадці закликають заблокувати для США Pornhub

Канадці придумали, як виграти торгову війну зі СШАСеред жителів Канади набирає популярності ідея вдатися до "радикальних методів" у торговій війні зі США - перекрити їм доступ до Pornhub.Жителі Канади...

У Франції облили фарбою штаб-квартиру Tesla

Французи продемонстрували своє ставлення до власника компанії TeslaПолітичні погляди Маска та його близькість до Трампа викликають хвилю критики. Також у Франції значно зросла кількість оголошень про ...

Сили оборони провели передислокацію на більш вигідні рубежі оборони на Курщині – Умєров

Рустем Умєров, скриншотМіністр оборони України Рустем Умєров заявив, що Сили оборони провели передислокацію на більш вигідні рубежі оборони в Курській області РФ, за його словами, інформація "про тися...

Україну атакували ударні дрони ворога

Ворог знову атакував Україну безпілотниками у ніч проти 17 березня / Фото: ТСН.uaПеребувайте в укриттях.У ніч проти 17 березня 2025 року стала відома оновлена інформація щодо руху ворожих ударних ...

Add to Any

Свіже

ЄДИНІ НОВИНИ

Варто подивитись

Нас відвідали

20,765,270

Лічильники

item