Жорстокий урок COVID-19

COVID-19 дав кілька складних, але корисних уроків з питань управління.
Рік по тому ці рейтинги здаються фарсом. Згідно з дослідженням, опублікованим у вересні, «10 найбільш постраждалих від COVID-19 (виходячи з кількості смертей на мільйон чоловік) країн входять в двадцятку володарок найвищого показника GHSI».
Звісно, поки передчасно проголошувати «успішну модель» боротьби з пандемією. Нові хвилі епідемії звалюються навіть на держави, які вважають, що перемогли вірус. Але вочевидь, деякі уряди використовували свої ресурси, навички та інститути набагато ефективніше за інших. Особливо цікаві три країни, що посідають одні з найнижчих місць в GHSI.
Скажімо, Сенегал. З населенням трохи більше 15 млн людей і ВВП на душу населення десь $1500, він посів 95-те місце в рейтингу GHSI з результатом 37,9 (перше місце у США — 83,5). Однак в січні 2020 року, коли Всесвітня організація охорони здоров’я вперше оголосила про міжнародну надзвичайну ситуацію в сфері охорони здоров’я, Сенегал вже займався підготовкою.
Коли 2 березня Сенегал виявив у себе перший випадок COVID-19, він розгорнув мобільні групи тестування (з отриманням результатів протягом 24 годин), встановив систему відстеження контактів і створив ізоляційні приміщення в клініках, лікарнях і готелях.
Уряд також негайно заборонив публічні збори, запровадив нічну комендантську годину, обмежив внутрішні поїздки та призупинив міжнародні комерційні рейси. До квітня маски для обличчя були оголошені обов’язковими у всіх громадських місцях. Станом на жовтень в країні було зареєстровано майже 15000 випадків захворювання і 300 смертей.Чимало багатих країн, всупереч прогнозам, не досягли успіху в боротьбі з кризою
Ще однією країною, що перевершила всі очікування, виявилася Шрі-Ланка. З населенням 21,5 млн осіб вона зайняла 120-те місце в рейтингу GHSI, проте швидко відреагувала на перші повідомлення про вірус. Спрямувавши на допомогу військових, уряд розгорнув експрес-тестування власної розробки (з результатами протягом 24 годин) і вибіркове тестування методом полімеразної ланцюгової реакції (ПЛР) в густонаселених районах. Він встановив суворий режим відстеження контактів, надав підтримку тим, хто перебуває в ізоляції, зобов’язав усіх носити маски в громадських місцях, обмежив пересування мандрівників і налагодив для них процедуру скринінгу, а також запровадив комендантську годину на всій території острова. Як і в Сенегалі, уряд Шрі-Ланки розгорнув масштабну кампанію з інформування громадськості. Станом на листопад 2020 року в країні зареєстровано тільки 13 випадків смерті від COVID-19.Звісно, не все було гаразд. Заворушення в червні призвели до послаблення обмежень. Але країна швидко адаптувалася. Її Центр операцій з надзвичайних ситуацій в сфері охорони здоров’я як і раніше прихильний до принципів відкритості і прозорості. Через засоби масової інформації, релігійні групи, сільських і общинних лідерів й інші канали він інформував громадськість про розвиток епідемії, вивчивши урок про важливість чіткого і прямолінійного спілкування ще під час кризи Еболи в 2013—2016 роках.
Тут приховані більш глибокі уроки про управління. У Сенегалі, Шрі-Ланці та В'єтнамі кожен з урядів сконцентрувалося на стратегії, на чітких суспільних комунікаціях і встановив партнерські відносини з громадськими мережами. Проте ні США, ні Великобританія не згуртували свої провідні світові інститути навколо узгодженої національної стратегії. Натомість уряди обох країн стали жертвами ворожнечі між елітами.
Зрештою, COVID-19 виявив слабкість стратегій, спрямованих на політичну популярність, а не на пандемію. Також він показав нерозсудливість спроб управління за допомогою централізованого командування, а не на підставі взаємодії і співпраці. Канцелярія прем'єр-міністра Великобританії законфліктувала з мером міста Манчестера, а президент США — з губернатором Мічигану. Ресурси не спрямовувалися із центру в ті області, де вони були найбільш потрібними.
Пандемія виявила гостру необхідність у створенні сполучної тканини між урядами, а також між національними та субнаціональними установами в США і Великобританії. Це однаково важливо як для боротьби з пандемією, так і для забезпечення успішного відновлення після неї.
НВ володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Project Syndicate. Републікацію повної версії тексту заборонено.