Дослідники Гарвардського університету виявили, що дорослі почуваються сумнішими, якщо вони використовують платформи, які віддають перевагу молоді, такі як TikTok і Snapchat.
Численні дослідження показують, як занадто багато часу, проведеного в соціальних мережах, шкідливо для мозку дітей, що розвиваються. Однак навіть дорослі люди середнього віку схильні до депресії через соціальні мережі. Дослідники Гарвардського університету виявили, що дорослі почуваються сумнішими, якщо вони використовують платформи, які віддають перевагу молоді, такі як TikTok і Snapchat - можливо, тому, що ті змушують їх почуватися старими.
Втеча в соцмережі
Вчені опитали 5395 дорослих американців із середнім віком 56 років двічі – у травні 2020 року, а потім ще раз за рік. Учасників попросили заповнити анкету із 9 питань про психічне здоров'я та вказати, які соціальні мережі вони використовували. Ведучий автор дослідження, професор Рой Перліс, заявив NBC News: "Люди, які використовували Facebook, люди, які використовували TikTok, і люди, які використовували Snapchat, зі значно більшою ймовірністю вдруге говорили нам, що почуваються пригніченими, коли вони заповнювали анкету".
Але дослідники не можуть виключати й того, що люди з депресією з більшою ймовірністю заходитимуть у соціальні мережі – можливо, для них це спосіб втечі. Опитування учасників проводилося під час пандемії коронавірусу – коли рівень депресії зростав так чи інакше.
Ризик розвитку депресії очолив Snapchat: користувачі в 1,5 раза частіше повідомляли про те, що почуваються пригніченими. За ним слідували Facebook і TitTok - про симптоми депресії користувачі повідомляли трохи рідше. У той час як середній вік учасників дослідження становив 56 років, дослідники розділили свої висновки на дві когорти: для користувачів віком від 35 років і молодших за 35 років. Для людей старших 35 років зв'язок між депресією та Snapchat і TikTok був вищим, ніж загальний показник, але нижчим для Facebook. Однак для осіб молодших 35 років було вірно протилежне. Користувачі Snapchat середнього віку майже вдвічі частіше повідомляли про відчуття депресії порівняно зі своїми однолітками, які не використовували платформу для обміну фотографіями. У більш дорослих користувачів TikTok було більш ніж у 1,5 раза більше шансів відчути себе пригніченим, ніж у їхніх однолітків. Але зворотне було вірним для Facebook, де люди молодші 35 років були більш ніж у 2,5 раза схильні до депресії.
Соцмережі за віком
Одна з теорій полягає в тому, що люди почуваються більш незручно, використовуючи соціальні мережі, які не відповідають їхньому віковому профілю, що призводить до їхньої розсинхронізації. Snapchat в основному використовується людьми молодшими 35 років, а основна демографічна група TikTok ще молодша, більшості користувачів трохи за 20. Facebook, один з перших гігантів соціальних мереж, має більше користувачів старшого віку.
Однак результати дослідження обмежені, оскільки в ньому не вимірювалося, як часто люди використовують соціальні мережі та який тип контенту вони переглядають. Професор Перліс, психіатр з Гарварда, вважає, що скоріше не соціальні мережі викликають депресію, а їх використання може бути ознакою вашої вразливості до депресії.