Вбивця російських "сушок": що відомо про винищувач JAS 39 Gripen, який може отримати Україна
Gripen розглядався як кандидат на розширення українського авіапарку ще до повномасштабного вторгнення.
Сьогодні ж шведський винищувач – претендент, поряд з американськими F-16, на роль головного літака для вітчизняних ВПС.
"Якщо хтось думає, що літаки F-16 – це рішення, то вони глибоко помиляються. Наші аеродроми не готові для F-16, там є нюанси. Тому, можливо, нам потрібні інші літаки. Не тільки F-16 хороші. Є інші літаки сучасного стандарту. Наприклад, Gripen шведського виробництва", – нещодавно зазначив міністр оборони Олексій Резніков.
Що відомо про цей винищувач – читайте далі.
Що може "Грифон"?
Це багатоцільовий винищувач четвертого покоління, розроблений компанією Saab. Цей літак створювався для умов Швеції, яка тільки зараз вирішила вступити до НАТО, а до цього спиралася на свої сили щодо можливої війни з Росією.
Завдяки цьому в машину були закладені вкрай важливі параметри – зокрема, простота в обслуговуванні, невибагливість до злітно-посадкових смуг, а також дешевизна експлуатації.
Gripen тільки формально називається винищувачем, адже він розроблявся як універсальний багатоцільовий літак і фактично може використовуватися для різних цілей. Абревіатура JAS у назві літака розшифровується як Jakt (винищувач), Attack (штурмовик), Spaning (розвідник).
Загалом існує три покоління Gripen: A (одномісний)/B (двомісний), C/D та E/F. І фактично вони відповідають рокам за рівнем технологій та оснащеності: 90-ті, 2000-ні та 2010-ті роки.
Остання версія JAS 39E/F, за масштабністю оновлення, має назву Gripen New Generation – і цей літак отримав цілий пакет нововведень. Зокрема двигун F414 F/A-18 Super Hornets, що дозволяє літаку без форсажу летіти на надзвуковій швидкості. Серед європейських літаків цим може похвалитися лише французький Rafale.
Також у літак інтегровані всі сучасні цифрові системи, включно з радаром із активними фазованими ґратами, оптико-локаційною системою, станцією радіоелектронної боротьби та зниженням помітності. Тобто за рівнем технічного оснащення JAS 39E/F не поступається американському F-16.
Максимальна злітна вага складає 16,5 тонн, а кількість точок озброєння – 10. Завдяки збільшеному об'єму палива бойовий радіус дії сягає 1300 км проти 800 км у JAS 39C/D.
Характеристики літака
Екіпаж: одна (версія E)/дві (версія F) людини
Розмах крила: 8,6 м
Максимальна злітна вага: 16,5 т
Корисне навантаження: 7,2 т
Двигун: 10000 кгс на форсажі
Точок підвіски: 10
Максимальна швидкість: 2 Маха
Бойовий радіус: 1500 км
Чим особливий літак?
Головними плюсами шведського літака називають економічність, невибагливість, а також широкий спектр озброєнь та можливостей бойового застосування.
Вартість однієї льотної години становить 7-8 тисяч доларів для версії JAS 39C/D і, за непідтвердженою інформацією, навіть 4 тисячі доларів для JAS 39E/F. Для порівняння, у F-16 цей показник – близько 7-8 тисяч доларів, F/A-18 – 12-18 тисяч доларів, Dassault Rafale – близько 16-20 тисяч доларів.
"Плюсом" на користь Gripen є його невибагливість до посадкових смуг, тому що він створювався у Швеції, яка за доктриною, у разі війни, має розосередити свою авіацію по всій країні. Тому він повинен здійснювати зліт та посадку з не дуже якісних смуг, включно з польовими аеродромами на автомобільних магістралях.
Ще один козир шведських літаків – витрата палива. Вона – майже вдвічі менша, ніж у радянського Міг-29, і майже в 3 рази, ніж у Су-27. А ще Gripen невибагливий в обслуговуванні: представники Saab заявляють, що для обслуговування літака достатньо чотирьох військовослужбовців строкової служби шведських ВПС на будь-якій автодорозі, куди сяде JAS 39 Gripen.
Арсенал озброєння шведського винищувача містить ракети від різних виробників, зокрема й AIM-120 з принципом "вистрілив та забув" і дальністю 120 км, снаряди від MBDA, високоточні бомби GBU-12, крилаті та протикорабельні ракети.
Враховуючи те, що вітчизняний військово-промисловий комплекс може випускати ракети повітря-повітря, а також має створити повітряний варіант "Нептуна", така можливість Gripen значно привабливіша, ніж та, де крім літака, необхідно буде закуповувати до нього ще й закордонне озброєння.
Кілька років тому головнокомандувач ВПС Швеції Матс Хельгесон заявив, що JAS 39 Gripen зможуть без проблем знищувати російські "Су". Військовий також додав, що Gripen є літаками, які призначені для знищення російських винищувачів. Така властивість, за його словами, визначається здатністю глушити радіосигнал і завдяки цьому потай виходити на лінію атаки.
Британський експерт з військової авіації Джастін Бронк із Королівського об'єднаного інституту оборонних досліджень також давав високу оцінку шведському літаку, стверджуючи, що за рахунок розвинених засобів радіоелектронної боротьби Gripen перевершує всі інші сучасні винищувачі. Концерн Saab, прагнучи перевершити конкурентів, вибрав не розвиток стелс-технологій, а розвиток засобів РЕБ.