Львівська міська рада роздає мільйони російським олігархам

Підприємство, яке запустили ще в повоєнному 1945 році, почало шлях свого занепаду і банкрутства у кінці 90-х, шукаючи інвестора, який модернізував би його обладнання. Вже у 2001 горе-інвестор знайшовся, ним став російський бізнесмен Ігор Чуркін. Племіннику покійного представника Росії в ООН, Віталія Чуркіна, 70% акцій підприємства дістались йому всього за 27 мільйонів гривень.
Про це йдеться в сюжеті «Мільйони російським олігархам. Кому гроші міська рада роздає?» програми «Перші про головне. Деталі», що на телеканалі ZIK.
Колись легендарний на весь Радянський Союз, і далеко за його межами Львівський автобусний завод, зараз слугує домом для щурів та притоном для наркоманів. І схожий він радше на руїну, а не на підприємство, яке колись було дуже успішним.
«Відбулася не до кінця правомірна приватизація Львівських автобусних заводів і ми вже зараз маємо документи, які на жаль, з’явилися тільки в 2013-2014 роках. На початку 2000 років ЛАЗ був приватизований на підставі підробленого рішення Господарського суду. Відповідно автобусний завод був поділений на десятки підприємств, що полегшило цим аферистам зекономити кошти на сплаті податків та різних земельних аферах», – розповів керівник фракції ВО «Свобода» у Львівській міськраді Маркіян Лопачак.
Та навіть попри малу ціну за сам ЛАЗ, коштів на суттєву модернізацію, вочевидь, у пана Чуркіна не знайшлось. Нове життя у підприємство мала вдихнути підготовка до «Євро-2012», коли саме у ЛАЗу мали б замовляти автобуси міста, що приймали чемпіонат. Та через невідповідну якість, багато міст просто проігнорувало продукцію Львівського виробника. Але не Львів, який взяв 32 автобуси, на майже 54 мільйони гривень.
Тодішній керівник комунального підприємства АТП-1 Михайло Сидорович в офіційному листі повідомив: «Неналежна якість поставлених автобусів та їх невідповідність специфікації згідно договорів поставки».
У листі також була інформація, що частина автобусів мала навіть не ті двигуни, які були задекларовані у документах. Це і стало однією з причин, чому за «ЛАЗи» – не розрахувались. Натомість нинішній керівник комунального підприємства зазначає, офіційних претензій до автобусів – не було.
«Жодних рішень судів по цьому питанню немає. Тобто це означає, що вони перебувають у тій комплектації, в якій їх прийняли», – сказав керівник ЛКП АПТ-1 Орест Хамула.
Але придбані до єврочемпіонату автобуси наразі є хіба що декорацією, яка прикрашає автопарк. Бо маршрутами курсує лише 13 із придбаних. Решта, або несправні, або незручні для нашого міста, або споживають забагато пального. Але цікавим є ще той факт, що місто автобуси отримало, а грошей за них, не сплатило.
«Принципово місто не поверне жодної гривні злодіям. Ні копійки не повернемо», – заявив міський голова Львова Андрій Садовий.
Насправді усе б нічого, якби не сесія міськради Львова 5 жовтня 2017 року, де фракція «Самопомочі» Садового, в тандемі з «УКРОП», БПП, «Галицькою партією» та частиною «Народного контролю» проголосували за ухвалення меморандуму, згідно з яким через фірму-прокладку «Оптимум Фактор» місто повертає 19,5 мільйона гривень Чуркіну за ті ж автобуси. Точніше, не особисто Ігореві Чуркіну, а Таїсії Саніній, яку в ЗМІ називають його цивільною дружиною, співвласницею фірми, яка нібито перекупила право вимоги заборгованостей перед ЛАЗом.
«Тут не грають ролі ані ідеологічні відмінності, ані якісь програмові розбіжності, ані декларовані конфлікти. Насправді, у Львові є ситуація, коли фактично сформовано негласну, тіньову більшість, котра керує містом абсолютно незалежно від волі громадян. Є бізнесові інтереси, є тіньові групи, дуже часто вони пов’язані з російським кримінальним капіталом. Як ми знаємо, російський кримінальний капітал – це один із способів просування російських інтересів, за яким стоять російські спецслужби», – сказав нардеп VII скликання, політичний експерт Юрій Михальчишин.
Після свого голосування депутати почали виправдовуватись, мовляв, не вивчили питання, не зрозуміли про що йдеться, не встигли опрацювати – тому й проголосували.
«Більшість депутатів, я впевнений, були введені в оману, бо Андрій Іванович знав про цю ситуацію. І як Гелена Пайонкевич, як керівник юридичного управління, так і Андрій Іванович володіли інформацією щодо того, що у нас справді є велика проблема і насправді всі кошти виплачені. А єдина проблема є лише по АТП-1, яке може зупинитися, якщо ми не віддамо борги», – прокоментував голова фракції «УКРОП» у ЛМР Ігор Телішевський.
«Це одна з улюблених стратегій міського голови Садового, коли питання доводиться тихесенько до сесії міської ради, потім робиться суцільний крик, що якщо зараз депутати не проголосують – то місто зупиниться і буде транспортний колапс, а також заберуть всі автобуси. Чи можна собі зараз уявити, що в нас на третій рік неоголошеної війни з РФ, якась виконавча служба заблокує Львівське комунальне підприємство і зупиниться Львів? Більше того, щоб ми віддали 20 мільйонів людині, яка фактично зруйнувала один з найбільших промислових гігантів?», – пояснює ситуацію керівник фракції ВО «Свобода» у Львівській міськраді Маркіян Лопачак.
Натомість, керівник юридичного департаменту міськради Гелена Пайонкевич взялася переконувати народ, що сплатити майже 20 мільйонів боргів перед ЛАЗом компанії «Оптимум Фактор» взагалі вигідна для міста справа.
«Нам вдалося досягнути зменшення офіційної суми заборгованості, це був наш основний аргумент, чому ми з цим погодились, в першу чергу місто замість 28 мільйонів мало би заплатити 20 мільйонів», – виправдовується начальник юридичного управління ЛМР Гелена Пайонкевич.
Та у плани команди Садового і депутатів повернути олігарху Чуркіну через фірму дружини ці гроші, втрутились громадські активісти, які прийшли з пікетом під стіни Ратуші вже наступної сесії.
«На наш погляд – це пряме фінансування проросійських сил і відповідно, ми прийшли для того, щоби цей ганебний меморандум був скасований», – сказав керівник «Правого Сектору» Львівської області Тарас (Хаммер).
61 депутат проголосували за скасування попереднього рішення. Міські обранці чи передумали, чи то просто одумались. Виявляється, ТОВ «Львівські автобусні заводи» має безліч боргів як перед своїми працівниками та містом, так і перед Пенсійним фондом. Якби заборговані гроші Львів таки сплатив, то вони, скоріш за все, були б виведені з офіційних рахунків просто в кишені російських олігархів. А львів’яни, яким боргує ЛАЗ, не отримали б нічого.
Раніше у фільмі проекту «Таємниці Ратуші» журналісти ZIKу вже розповідали про зв’язки Садового з імовірними шпигунами РФ та російським рекламним бізнесом. Тоді Андрій Садовий погрожував подати в суд на телеканал, однак, чомусь передумав.
«У нього немає підстав подавати до суду, тому що це правда. Його зв’язки з російським бізнесом є очевидними», – каже політичний оглядач та блогер Юрій Ситник.
Невже до цього списку додасться іще й лобізм виділення коштів для Чуркіна?
«Виникає питання, що демократичний мер Львова Андрій Садовий має спільного з російськими бандитами? Маємо і давніші історії, коли кошти з міського бюджету зберігались на депозиті «Банку Москви» у 2009-2011 роки, членом правління, якого був Ломакович, котрий також був членом виконкому в Андрія Садового. Тобто, маємо системну співпрацю міського голови Львова з російським капіталом. «Банк Москви», «Альфа-банк», ну і тепер маємо «Львівські автобусні заводи», це група братів Чуркіних», – прокоментував нардеп VII скликання, політичний експерт Юрій Михальчишин.
Але як вийти із ситуації місту, котре має несплачений борг за автобуси та заборгованість із зарплати перед людьми, яку не сплатив ЛАЗ?
«Якщо ми говоримо про те, що міська рада має покривати борги перед «Львівським автобусним заводом». То вона має покривати борги таким чином, щоби ті кошти, в першу чергу, дійшли до людей, тобто на виплату зарплат. Треба зараз зрозуміти, яка саме це буде сума. Та облікувати ці кошти і віддати їх львівським підприємцям, які мали справу з ЛАЗом. І котрі, фактично, були кинуті. Також потрібно повернути кошти за всіма обов’язковими платежами: це і у Пенсійний фонд та кошти до бюджетів», – наголосив керівник фракції ВО «Свобода» у Львівській міськраді Маркіян Лопачак.
Отже, треба зробити так, щоб не лише повернути кошти за автобуси, які винні, але й зобов’язати Чуркіна, чи фірму його дружини «Оптимум Фактор», цими коштами погасити свої заборгованості перед львів’янами. Однак, для цього спершу має попрацювати спеціально створена група у міськраді Львова, аби депутати невідомо за що, більше не голосували, йдеться у програмі.