Гра в кнопки. Кому з кандидатів у президенти "підігрують" головні телеканали країни

Моніторинг новинних сюжетів показує, що у кожного з провідних ТБ-каналів країни є улюблені кандидати в президенти. Відсоток "любові...

Гра в кнопки. Кому з кандидатів у президенти "підігрують" головні телеканали країни
Моніторинг новинних сюжетів показує, що у кожного з провідних ТБ-каналів країни є улюблені кандидати в президенти. Відсоток "любові" напряму залежить від позиції власника медіа, пише журнал НВ.
Медіамоніторинг висвітлення виборчої кампанії провела коаліція громадських організацій, до якої входять Комісія з журналістської етики, Платформа прав людини, Український інститут медіа і комунікації та Stop Fake. 
Експерти аналізували телеефіри новинних програм основних суспільно-політичних каналів з середини січня до початку лютого 2019 року. Цей аналіз показав, що найбільш нейтральними щодо до всіх кандидатів виглядають телеканали, які входять у холдинг мільярдера Віктора Пінчука, - ICTV та СТБ. Решта ТБ-кнопок мають явних фаворитів, про діяльність та заяви яких телевізійники мовлять у позитивному ключі.
Інтер, що належить затриманому в Австрії бізнесменові Дмитру Фірташу, позафракційному депутату Сергію Льовочкіну та бізнесменові Валерію Хорошковському, частіше за інших дає слово Юрію Бойку. Цей кандидат - друг або партнер вищеперелічених власників, а на вибори він йде від Опозиційної платформи - За життя. Канал 1+1, що належить опальному мільярдерові Ігорю Коломойському, симпатизує шоумену і кандидату Володимиру Зеленському. В інших каналів теж є свої фаворити. "Якщо телеглядач дивиться тільки один телеканал, він буде обмежений в отриманні інформації", - говорить з цього приводу Діана Дуцик, виконавчий директор Українського інституту медіа і комунікацій.Так, телеканал Україна, що належить мільярдерові Рінату Ахметову, відчуває особливу прихильність до лідера Радикальної партії Олега Ляшка. 24 лютого в підсумковому недільному випуску вечірніх новин України радикал був гостем студії. І цілих шість хвилин, що дуже багато для новинних програм, розповідав про власний пакет реформ.

Явлення Ляшка народові

Частка глядачів каналу Україна в січні цього року була найбільшою в країні - майже 16% від їхньої загальної кількості. Іншими словами, саме цей канал забезпечує контакт з найчисленнішою групою виборців.
Судячи за даними моніторингу, цією можливістю найчастіше користувався Ляшко. За останній неповний місяць Ляшко відвідував студію телеканалу Ахметова мінімум двічі на тиждень, уточнює Отар Довженко, медіаексперт і керівник Центру моніторингу та аналітики громадської організації Детектор медіа. "Він [Ляшко] ходить на ефіри [телеканалу Україна] як на роботу. І розповідає, що в політиці надто багато свиней, а в селі занадто мало корів", - говорить експерт.
Олег Ляшко - завсідник ефірів на телеканалі Україна
Олег Ляшко - завсідник ефірів на телеканалі Україна / Фото: Телеканал Україна
Довженко вважає, що з точки зору журналістики та новинної цінності вся ця інформація, сказана кандидатом-радикалом, малокорисна. І навряд чи медійники самостійно зважилися б регулярно пускати в ефіри подібний контент - рейтингів він явно не підніме. "Очевидно, що це [регулярні явлення Ляшка народові] побажання власника", - вважає аналітик Детектор медіа.
Але не одним радикалом живе телеканал Ахметова: там часто надають слово або цитують президента країни. А третє місце в умовному рейтингу найпривабливіших політиків за версією України отримала, за даними моніторингу, лідер Батьківщини Юлія Тимошенко, кандидат №3 за рівнем підтримки виборців.

№1 плюс 1+1

Загалом же всі великі телеканали країни виділяють якусь квоту для позитивного висвітлення діяльності голови держави, розповідає Довженко.
За даними моніторингу, Порошенко в середині січня - на початку лютого отримав найбільше висвітлення в ефірах новин п'яти ТБ-медіа - чотирьох приватних і державного UA:Перший. "При цьому більшість телеканалів відсікають чорний піар проти Порошенка", - зазначає Довженко.
Виняток один: 1+1 Коломойського. Другий в рейтингах за часткою глядачів канал відкрито підтримує Зеленського, який посідає перше місце в соцопитуваннях за рівнем електоральної підтримки.
На "плюсах" Зеленський займає 76% новинного політичного контенту (у порівнянні з іншими кандидатами)
На "плюсах" Зеленський займає 76% новинного політичного контенту (у порівнянні з іншими кандидатами) / Фото: ТСН / 1+1
Інші великі телемедіа не люблять згадувати Зеленського. І намагаються навіть не давати новини про соціологічні рейтинги, щоб його ім'я не звучало в ефірі, розповідає Довженко. Зате на "плюсах" Зеленський поза конкуренцією. Висвітлення діяльності лідера партії Слуга народу склало 76% новинного політичного контенту каналу в порівнянні з іншими кандидатами. І завжди про перший номер передвиборчих рейтингів 1+1 згадував позитивно.
А ось про Порошенка в новинах каналу говорять по-різному: в 60% випадків - нейтрально, в 31% - негативно.

Баланс, Бойко і президент

У новинних ефірах каналів групи Пінчука - ICTV (третій за часткою глядачів) і СТБ (п'ятий за цим показником) - всі основні кандидати на посаду голови держави отримують схожі частки згадок і цитувань.
А ось на Інтері, що займає четверту позицію за популярністю, улюбленцем стала людина, яка товаришує з його акціонерами, - Юрій Бойко. У дослідженні медіаконтенту, проведеному коаліцією громадських організацій, це зазначено чітко: за кандидатом від Оппоплатформи 37% новинного ефіру.
Юрій Бойко - частий гість і спікер на Інтері
Юрій Бойко - частий гість і спікер на Інтері / Фото: Телеканал Інтер
На практиці ця перевага виглядає домінуючою: так, 29 січня на Інтері вийшов сюжет про висунення Бойка кандидатом у президенти тривалістю 11 хвилин 29 секунд. "Це безпрецедентно багато для новини", - відзначають аналітики в медіамоніторингу.
Прямий, який належить екс-регіоналу Володимиру Макеєнко, 45% ефірного часу приділяв діяльності Порошенко, висвітлюючи її позитивно або нейтрально. У цьому результаті чимала заслуга ведучих каналу, зокрема Матвія Ганапольського. Сам тележурналіст так пояснив НВ свою ефірну лояльність до голови держави: "Я говорю в своєму ефірі те, що думаю. У нас же свобода слова".Порошенко ж є лідером за кількістю позитивних згадувань на іншому каналі - 112-му, хоча там про нього часто говорять і в негативному ключі. А справжньою "теплою ванною" для чинного президента стали новинні ефіри Прямого і його власного П'ятого каналу. На це вказують дані моніторингу.

Час розкладати яйця

Власники великих телеканалів є і власниками великих бізнес-структур. Тому в основній масі вони хочуть добре жити за будь-якої владі. І розкладають яйця в різні кошики, кажуть медіаексперти.
У результаті при всіх нюансах нинішній телеефір виглядає відносно демократичним. Хоча ще в недавній історії України, до 2014 року, різні заборони на появу в ефірах тих чи інших політиків були звичною телевізійною практикою. У штабах топових кандидатів НВ підтвердили: вони майже не стикаються з прямими заборонами на висвітлення в телевізорі діяльності їхніх лідерів.
Причина, за словами Григорія Шверка, депутата від Блоку Петра Порошенка і колишнього заступника голови Нацради з телебачення і радіомовлення, проста: більшість ТБ-медіа в Україні є збитковими. Тому кожен канал критично залежить від фінансування з боку власника. А ще намагається з максимальною користю використовувати вдалий з точки зору фінансових надходжень від політичної реклами передвиборчий час.Але навіть при подібному "розгулі демократії" симпатії та антипатії власників телеканалів в ефірах явно відчуваються.
За даними дослідження, проведеного громадською організацією Internews в травні-червні 2018 року, 77% українців користуються телебаченням як основним джерелом новин. Тому роль телеканалів на виборах надзвичайно важлива. І вони часто стають інструментом різних маніпуляцій у руках власників.
Єдина протиотруту, на думку Дуцик, - отримувати інформацію з декількох джерел. "Виборець повинен навчитися "споживати" різні медіа", - резюмує експерт.

Related

Політика 5166747685199567698

Post a Comment

emo-but-icon

Пошук у цьому блозі

Читають

Свіже

Add to Any

Свіже

РОСІЯ НАПАЛА на УКРАЇНУ

Варто подивитись

Нас відвідали

Лічильники

item