Схоже, 25 жовтня нас чекає фактично референдум про конфедерацію з ОРДЛО

Схоже, 25 жовтня нас чекає фактично референдум про конфедерацію з ОРДЛО

Уже в перший тиждень червня Верховна Рада, за словами спікера Дмитра Разумкова, почне розглядати законопроект "Про всеукраїнський референдум". 


Швидше за все, він буде прийнятий максимально швидко. І голоси під нього знайдуться з запасом - їх дадуть не тільки "слуги народу", але і нардепи з прокремлівського крила Ради, тобто з фракцій ОТЗЖ, "Батьківщини" і пов'язаної з Ігорем Коломойським групи "За майбутнє".

Що і коли хоче встигнути Банкова

Поспіх викликаний тим, що перший референдум Банкова планує поєднати з місцевими виборами, які згідно з Конституцією повинні пройти 25 жовтня. Щоб референдум припав на цю дату, указ про нього повинен бути виданий в проміжку з 26 серпня по 1 вересня (згідно із законопроектом, датою проведення референдуму є останню неділю 60-денного терміну з дня видання указу).

А щоб з'явився указ про оголошення референдуму за народною ініціативою, в першу чергу, як вимагає Конституція, повинні бути зібрані підписи не менше 3 млн громадян України, які мають право голосу, причому не менш як у двох третинах областей (тобто не менше ніж в 16 областях) має бути зібрано не менше ніж по 100 тис. підписів. Законопроект відводить на збір підписів 60 днів. Плюс 10 днів дається ЦВК на перевірку підписів і 15 днів - президенту на видання указу. Зрозуміло, що Володимир Зеленський не зволікатиме з указом. Але навіть з урахуванням цього виходить, що збір підписів має розпочатися не пізніше, ніж на початку двадцятих чисел червня, а значить, на той час закон вже повинен вступити в силу.

Таким чином, Банкова зацікавлена ​​в тому, щоб закон про референдум був прийнятий відразу за основу і в цілому вже в пленарний тиждень 2-5 червня. Якщо ж доведеться проводити друге читання, то воно повинно пройти в наступний пленарний тиждень 16-19 червня, інакше буде важко вкластися за термінами.

Втім, якщо ініціатори референдуму вдадуться до адміністративного ресурсу та фальсифікації підписів, то вони зможуть зібрати потрібну кількість і достроково, скажімо, не за 60, а за 30 днів. Але, з іншого боку, напевно знайдуться 45 нардепів, щоб звернутися до Конституційного суду з проханням перевірити, а чи відповідає Конституції питання, пропонований до винесення на референдум. У Конституційного суду буде на це 30 днів (звичайно, суд може прийняти рішення і швидше, але це не гарантовано). В результаті бачимо, що Банкова повинна буде поспішати з цим законом, щоб перестрахуватися.

Як референдум допоможе плану Козака

Підкреслимо, що в будь-якому випадку Банкова розглядає затію з референдумами не як одноразову. І збирається використовувати цей інструмент багато разів. Обмежувати її будуть тільки фінансові міркування, адже референдум - все ж інструмент досить витратний, як для ініціаторів (щоб утримувати штаби по збору підписів і оплатити агітацію і рекламу), так і для держбюджету (щоб утримувати дільничні і окружні комісії і оплатити інші держвидатки, необхідні на різних етапах процесу).

Можна очікувати, що на референдум 25 жовтня буде винесено кілька питань "за народною ініціативою". Відповідно до законопроекту, до таких відносяться "вирішення питання загальнодержавного значення" і "позбавлення сили закону України або окремих його положень". Безсумнівно, "слуги народу" підшукають такі питання, які допоможуть їм підняти свій рейтинг на місцевих виборах. Що-небудь малозатратне, але дзвінко звучить. Це один з головних мотивів, які спонукають Банкову провести одночасно з місцевими виборами 25 жовтня ще й референдум. Ну і сам факт проведення референдуму буде використаний як доказ того, що Зеленський і "слуги народу" таки виконали свою обіцянку і дали в руки народу інструмент прямого народовладдя.

Мабуть, спробують скористатися цим інструментом також прокремлівські діячі. Наприклад, їм може захотітися через референдум скасувати особливо ненависні їм закони. Так, ОТЗЖ може захотіти за допомогою референдуму позбутися закону "Про забезпечення функціонування української мови як державної", "Батьківщина" - від закону про ринок землі, а Коломойський і його політична обслуга - звичайно, від "антіколомойского" закону. До речі, у них це цілком може статися, судячи з тих медіаресурсів, якими цей табір має в своєму розпорядженні.

Але при цьому у прокремлівського табору і у "слуг народу" разом із Зеленським може бути спільний інтерес в тому, щоб за допомогою референдуму 25 жовтня легалізувати план Козака Донбасом, тобто ті закулісні домовленості, яких досягли заступник керівника адміністрації Путіна Дмитро Козак і керівник офісу Зеленського Андрій Єрмак.

Особливий цинізм ситуації в тому, що Банкова може винести на референдум "за народною ініціативою" майже будь-які пункти плану Козака (включаючи горезвісну "формулу Штайнмайера", яка так подобається Путіну, і визнання результатів виборів в ОРДЛО) і при цьому гарантовано отримати згоду Конституційного суду і всеукраїнську підтримку на референдумі. Для цього їй достатньо вдатися до одного трюку: в кінці кожного такого питання написати "в тій частині, в якій це не суперечить Конституції України".

Тобто можна провести через референдум "за народною ініціативою" 25 жовтня навіть фактичну (але не буквальну де-юре) конфедерацію з ОРДЛО, якщо вміло підібрати формулювання питань. І якщо в той же день пройдуть ще і вибори в ОРДЛО, то 25 жовтня стане днем ​​фактичної (хоча, знову ж таки, не буквальною де-юре) капітуляції України.

Навіщо вигадують референдум номер два

Однак не вийде провести через такий референдум ті пункти плану Козака та інші побажання Путіна, які прямо вимагають внесення змін до Конституції України. У будь-якому випадку для внесення змін до Конституції необхідно пройти п'ять етапів: подача відповідного законопроекту до Верховної Ради; відправлення проекту Верховною Радою до Конституційного суду; схвалення проекту Конституційним судом; голосування 226 нардепів за проект; на наступній черговій сесії голосування 300 нардепів за проект. А в разі, коли хочеться внести зміни до розділів I "Загальні засади", III "Вибори. Референдум", XIII "Внесення змін до Конституції України", тоді необхідний шостий етап - затвердження цих змін на референдумі.

До речі, навіть якщо такий законопроект з'явиться, Раді потрібно буде проголосувати за нього 226 голосами на поточній сесії і 300 голосами - вже на наступній сесії, яка розпочнеться 1 вересня. Теоретично є можливість, що саме 1 вересня Рада проведе це вирішальне голосування і в той же день Зеленський підпише указ про призначення на 25 жовтня референдуму з питання про внесення в Конституцію цих змін.

Останнім пленарним днем ​​поточної сесії має бути 17 липня. Таким чином, на проходження перших чотирьох етапів у конституційної ініціативи Зеленського або "слуг народу" залишається менше двох місяців.

Звичайно, не факт, що така ініціатива взагалі з'явиться на поточній сесії. Бо якщо Зеленський і "слуги народу" спробують протягнути через парламент внесення в Конституцію статей про федералізацію України, особливий статус ОРДЛО і т.п., то відповіддю на ці спроби стане новий майдан. А такого розвитку подій сам Зеленський і "слуги народу" панічно бояться саме перед місцевими виборами.

А ось після 25 жовтня, якщо "слуги народу" майже всюди виграють місцеві вибори, Зеленський зможе вже і майданів не боятися. Бо все (ну або майже все) облради будуть в його руках і гаряче підтримають будь-яку його зраду. Ось тоді він і зможе зайнятися кардинальної переробкою Конституції з подальшою легітимізацією на референдумі.

Диявол у деталях

Стаття 4 законопроекту свідчить: "Результати народного волевиявлення на всеукраїнському референдумі не потребують затвердження будь-яким державним органом"; "Рішення, прийняте на всеукраїнському референдумі, може бути змінена лише шляхом всеукраїнського референдуму не раніше ніж через три роки з дня його прийняття"

Стаття 116 законопроекту встановлює: "Всеукраїнський референдум вважається таким, що відбувся, якщо участь в голосуванні на всеукраїнському референдумі взяли не менше 50 відсотків виборців від числа виборців, включених до Державного реєстру виборців"; "Закон про внесення змін до розділу I, розділу III, розділ XIII Конституції України або закону про ратифікацію міжнародного договору, що передбачає зміну території України, винесений на всеукраїнський референдум, вважається затвердженим, а законопроект про припинення дії законом або окремими його положеннями - прийнятим, якщо за це проголосувало більше половини виборців, які взяли участь в голосуванні ".

Отже, для прийняття рішення на референдумі достатньо явки трохи більше половини зареєстрованих виборців і голосування "за" трохи більше половини з'явилися. Тобто в результаті трохи більше чверті виборців приймуть рішення, які ніхто (навіть конституційну більшість нардепів) не зможе змінити. Виправити його можна буде тільки на новому референдумі, і то - не раніше ніж через три роки.


Таким чином, референдум - це спосіб забезпечити Путіну гарантований результат без можливості перегравання. Причому Путін ніяких гарантій Зеленському все одно не дасть. І обіцяного не виконає, а замість цього просто висуне нові вимоги. Втім, українці ніяких претензій Зеленському пред'явити не зможуть - як тільки вони стануть співучасниками референдуму.

Related

Політика 1984749446640399117

Post a Comment

emo-but-icon

Пошук у цьому блозі

Читають

Свіже

Add to Any

Свіже

РОСІЯ НАПАЛА на УКРАЇНУ

Варто подивитись

Нас відвідали

Лічильники

item